ambæks verden. billedarkiv 2015: 2. halvår
2008: 2. halvår
2008: 1 halvår
2007 og 2006

31.12.15. For 3. år var vi til nytårskoncert om eftermiddagen, og for 3. gang var det en skøn oplevelse. Og så hjem og dække op til den færdigkøbte festmenu for 2. En dejlig fredelig nytårsaften.
31.12.15. Ligesom sidste år havde vi en ekstra gæst nytårsaften. Zeus er en nem hund, og det der med at lufte ham nytårsaften kunne vi godt glemme alt om - det ville han bestemt ikke, men ellers tog han det pænt.
29.12.15. Jacobs 40-års fødselsdag, og vi havde glædet os vildt meget til at give ham gaverne. Heldigvis blev han superglad for dem, og han glædede sig meget til at komme til nytårsgalla i koncerthuset dagen efter.
27.12.15. Så blev flere julegaver udvekslet, og tvillingerne var yderst tilfredse.
27.12.15. Vi fik uddelt flere invitationer til forårets familietur, og heldigvis havde ingen af børnene været der før. Vi fik selv oplevelsesgaver af vores børn både juleaften og denne 3. juledag, og dem glæder vi os meget til at indfri i løbet af 2016.
24.12.15. Det nye kamera blev rigtigt prøvet af juleaften hos Jacob og Mia i deres nye dejlige lejlighed. Vi startede midt om eftermiddagen, og alle måtte lige se slutningen på TV2's fremragende julekalender "Juleønsket".
24.12.15. De første gaver blev delt ud, det var vores invitation til familieturen 2016, og den blev nøje gransket - hvad havde de gamle nu fundet på?
24.12.15. Storm kunne selv læse, hvad det handlede om. Alle syntes heldigvis godt om destinationen, så nu glæder vi os til St. Bededagsferien.
24.12.15. Maden var vi fælles om, og alle glædede sig til and og flæskesteg med det traditionelle tilbehør. Det smagte skønt, og der var rigeligt.
24.12.15. Så var der pakkeleg med masser af små sjove gaver, der endte med at blive fordelt sådan nogenlunde.
24.12.15. Vi spiste os gennem en enorm portion risalamande med mange næsten hele mandler, før Freja fandt den rigtige. Og kors hvor blev hun glad for gaven, som var en blød og lækker snugrug.
24.12.15. Så skulle der tændes lys og danses om det store flotte juletræ. Det blev til mange ture rundt om træet, før det endelig blev tid til gaverne.
24.12.15. Det blev en længere forestilling, for der var mange gaver og mange glade og jublende modtagere. Storm, der var i flot jakkesæt, er ved at pakke sengetøj ud, det var sort, som han havde ønsket sig.
24.12.15. De to hestepiger jublede over gaverne, hvoraf mange egentlig var til Nobbe, altså hesten. Ingen tvivl om at Nobbe skal prøve det hele 1. juledag.
24.12.15. Star Wars er in for tiden, så selvfølgelig fik drengene både Lego og spil med Star Wars, og det gik rent ind.
24.12.15. Flicka havde også ønsket sig Lego og en masse andet legetøj, og hun fik opfyldt mange af ønskerne. Ved midnatstid var alle gaverne pakket ud, alle var glade og tilfredse, men også ret trætte. Det havde været en lang og skøn juleaften.
10.12.15. Jeg har fået julegave før tid, for det gamle kamera ville ikke mere, så jeg har fået et nyt. Dette er et af de første billeder med det nye kamera, som jeg lige skal lære at kende.
21.11.15. I løbet af bare få timer lå der et tykt lag tung tøsne over det hele. Meget flot, men senere meget besværligt.

22.11.15. Søndagens planlagte tur til julemarked blev aflyst, da der var snekaos på vejene. I stedet stod den på snerydning, og det var hårdt arbejde.

23.11.15. Den tunge sne kostede en sygedag, for ryggen var smadret, så på en ellers flot solskinsmandag blev det kun til et kig ud på sneen. Heldigvis fik ryggen det bedre.
23.11.15. Desværre ser det ud til, at den tunge sne har været hård ved træer og buske. Dog svært et se, hvor galt det står til, mens sneen stadig dækker meget. Også et halvtag er brudt sammen under sneens vægt.
14.11.15.Freja overnattede hos os, og jeg mødte hende på rideskolen, hvor Noppe skulle røres.
14.11.15. Noppe var lidt uregerlig, så det blev en kort ridetur. Noppe kom tilbage til stalden, og Freja og jeg fortsatte til biografen, hvor vi tog hul på julen med "Emma og julemanden.
15.11.15. Vi passede også Zeus, og Freja benyttede lejligheden til at give ham et tiltrængt bad. Og på en af lufteturene fandt vi en masse æbler, som Freja fik med hjem, hun fik nemlig lyst til æblekage.
6.11.15. Shoppetur i Flensborg, hvor vi havde lejet en skøn lejlighed med en flot udsigt over byen. Det blev nu kun til en enkelt overnatning for arbejdet kaldte derjemme.
6.11.15. Vi fik nu både shoppet en masse lækkert tøj og grænsebutikvarer og spist dejlige tyske schnitzler, så turen var yderst vellykket.
1.11.15. Jeppe fyldte hele 9 år, og familie og venner mødte op for at fejre ham. Boller og flotte kager var der rigeligt af.
1.11.15. Jeppe kæmpede bravt for at pakke ud og se, hvad han havde fået. Dette var et løbehjul.
1.11.15. Flicka hyggede sig lidt med Zeus, som slet ikke havde noget imod at blive kælet og nusset.
31.10.15. De sidste billeder at årets Dahlia'er blev taget. Så kom blomsterne i vaser, og knoldene blev gravet op. Der blev lidt tomt og kedeligt derude.
11.10.15. Vi frøs da vi kom hjem til kølige Danmark efter en uge med sol og varme på Rhodos. Vi havde en skøn ferie, hvor vi slappede af og alligevel fik set en masse.
11.10.15. Dette er nordspidsen af Rhodos, og her lå vores hotel. Det meste af ugen blæste en ret heftig vestenvind, og det kunne mærkes på vores vestvendte altan, men ellers generede det ikke.
11.10.15. Vi havde lejet bil hele ugen, så vi nemt kunne rundt til seværdighederne. Termerne ved Kalithea var en vidunderlig perle, hvor vi bl.a. så denne smukke rotunde.
11.10.15. Både ved termerne og næsten alle andre steder skortede det ikke på cafeer og restauranter, så vi i ro og mag kunne nyde omgivelserne.
11.10.15. Overalt var der bare den ene flotte udsigt efter den anden. Her fra den antikke by (resterne, altså) Kamiros.
11.10.15. Den største attraktion er dog den gamle by, som ligger omsluttet af en stort set intakt 3 km lang mur. Inde i byen er der store og små gader, museer, masser af butikker, cafeer og restauranter. Alt i alt et meget levende sted. Billedet viser indgangen til Stormesterens palads.
3.10.15. Anna, Michael og Nadia holdt fest og bød på pulled pork med alverdens tilbehør, som her er ved at blive stillet frem. Den unge dame på billedet var meget sulten.
2.10.15. De skønne dahliaer blomstrer stadig på livet løs og lyser gevaldigt op i haven. Det er lige til at blive i godt humør af.
20.9.15. Så er alt klart til gæsterne kommer. Mette fejrede sin fødselsdag, og havde bagt skønne boller, som gemte sig under viskestykket.
20.9.15. Skønne kager i rigelige mængder. Og Mette fik masser af dejlige gaver.
20.9.15. Freja kom lidt senere til festen, for hun skulle lige vinde en 3. plads til ridestævnet. Det var en stolt Freja, der ankom på cykel - som hun så glemte at låse, og så var den desværre væk.
12.9.15. Dejligt at gense fritidshuset og søen selv om vejret var lidt trist. Det var næsten 1 år siden, vi sidst havde været der, men det hele lignede sig selv.
6.9.15. Weekendtur til dejlige Ebeltoft. Vejret var efterårsagtigt vådt og koldt, men vi fandt indendørs oplevelser og havde alligevel en dejlig weekend, hvor vi boede i Køge Kommunes skønt beliggende ferielejlighed.
4.9.15. Fredag kørte vi direkte til Moesgaard Museum - primært for at se særudstillingen "Den Første Kejser - Kinas terrakottahær". Den fik vi ikke set, da vi i pinsen var i Ebeltoft. Udstillingen var virkelig imponerende.
4.9.15. Ud over de store fascinerende terrakottakrigere i fuld størrelse, var der udstillet mange andre effekter fra tiden, hvor Kina blev samlet til eet stort rige. Og der var meget fine kortfattede og præcise oplysninger om det hele. Meget flot.
4.9.15. Stridsvognen i halv størrelse er en kopi af den rigtige. Vi fik også kigget på en del af det nye store Moesgaard Museum. Både bygningen og de permanente udstillinger er fuldstændig fantastiske, så man kan bruge meget tid her - det havde vi så ikke denne gang, så jeg glæder mig allerede til at komme igen. Vi fik dog set Graballemanden.
5.9.15. Dagen efter tog vi til Gammel Estrup, hvor der både er herregårdsmuseum og Dansk Landbrugsmuseum, hvor vi lidt tilfældigt kom med på en 2-timers guided rundvisning på Herregårdsmuseet.
5.9.15. Det var en spændende tur gennem slottet og en rejse op gennem århundrederne med slottet og Scheel-slægten som udgangspunkt.
6.9.15. Inden vi skulle hjemad nåede vi at se Ebeltofts gamle rådhus indvendigt. Her er det bryllupssalen, hvor rigtig mange vielser finder sted lørdag efter lørdag. Efter 2 besøg i Ebeltoft har vi nu stadig ikke set det hele, så vi må til dejlige Ebeltoft igen.
30.8.15. De skønne georginer blomstrer, men de er ikke så store som de plejer at være. Sol og varme lod vente på sig i år.
30.8.15. Så er den nye køkken- og blomsterhave ved at tage form. Den bliver klar til brug i foråret 2016 - spændende.
23.8.15. Vi kom hjem til fint dansk sommervejr, som var perfekt til en sejltur i Københavns Havn med børn og børnebørn ombord på en Duffy-båd.
23.8.15. Efter en let frokost tilbragte vi 2 timer på vandet, og Jens styrede os fint på kryds og tværs af havnen og imellem de mange andre både. Og selvfølgelig fik alle ungerne prøvet at "styre" båden.
23.8.15. Tilbage på landjorden sluttede turen af med en is.
August 2015. Ferievejret i Danmark tegnede ikke godt, så vi tog en hurtig beslutning og bestilte en rejse til Alanya på den tyrkiske sydkyst. Og her var godt vejr og masser af varme.
August 2015. Vi var på det 250 meter høje Alanyabjerg et par gange. Øverst på bjerget ligger en gammel befæstning med en fantastisk udsigt.
August 2015. Det blev også til en dejlig sejltur rundt om bjerget.
August 2015. På besøg i den antikke del af Side, hvor ruiner af gamle romerske bebyggelser ligger spredt over et stort område.
August 2015. Langs Dimfloden ligger masser af restauranter, der ikke kun befinder sig på begge breder, men også ude på selve floden. Det var ret specielt.
August 2015. Restauranterne havde også vandrutchebaner, og der blev badet lystigt i floden. Vi nøjedes med lidt mad og drikke.
August 2015. Det store vandfald på Manavgatfloden er ikke særlig højt, men meget bredt. Det er noget af en attraktion og rundt om er der gøgl, cafeer og butikker. Lidt rigeligt hurlumhej efter vores smag.
August 2015. Fred og idyl fandt vi til gengæld masser af ved det lille vandfald. Vi spiste lækker grill frokost, og bagefter sejlede vi med båd ned ad floden til byen Manavgat og tilbage igen - en dejlig tur.
August 2015. Selve Alanya fik vi også kigget på, så vi fik set en masse i løbet af ugen. Men vi brugte nu også meget tid som på billedet her, for der skulle en del drikkevarer til i varmen. Alt i alt var Alanya og omegn en rigtig dejlig oplevelse.
12.8.15. Jeg er ret vild med Valbyparkens Dahlia-have, hvor man har mulighed for at se en masse forskellige Dahlia - den ene skønnere end den anden.
12.8.15. Mine Dahlia er et noget tilfældigt udvalg, men næste år vil jeg prøve at finde nogle bestemte, og helt sikkert disse skønne Creme de Cassis.
12.8.15. Valbyparken er nok mest kendt for den skønne rosenhave, men der er mange andre interessante tema-haver, der bestemt også er værd at kigge på. Her er det vandhaven.
12.8.15. Dette er den islamiske have. Der er også haver med stauder, som jeg også lige må kigge på, når vi er i Valbyparken.
9.8.15. Dagens sidste måltid blev lynarrangeret grillmad på terrassen med tvillingerne og deres forældre, for vejret var perfekt. Tvillingerne skulle dog tidligt hjem, for dagen efter skulle de have 1. skoledag i klasse 0.B.
9.8.15. Vi besøgte Fredensborg, hvor dronningen dog ikke var hjemme. Til gengæld fik vi en spændende og humoristisk rundvisning indenfor i de fine gemakker.
9.8.15. Vi fik også en ligeså herlig rundvisning i den flotte park og de skønne haveanlæg.
9.8.15. Vi fik lov til at komme ind i den ellers lukkede "reserverede have", altså den kongelige køkkenhave, der bugnede med et væld af blomster og grønsager. Midt i køkkenhaven stod dette skønne espalier.
9.8.15. Orangeriet er bygget i 1995, men falder fint ind i omgivelserne. Det er virkelig flot både ude og inde.
9.8.15. Før slotsbesøget kørte vi til Skipperhuset, en restaurant der ligger lige ud til Esrum Sø. Fantastisk sted, ren idyl. Desværre var alle borde optaget, så det blev ikke til frokost her i denne omgang.
5.8.15. Vi ville have været på Bakken denne dejlige sommerdag, men det ville alle andre åbenbart også, så vi ændrede planen og endte med at spise frokost på Charlottenlund Fort med flot udsigt over Øresund.
4.8.15. Så fik vi set Kamille og Frejas lånehest Nobbe, der er opstallet i nærheden af vores hjem.
4.8.15. Pigerne har brugt mange sommerferietimer sammen med Nobbe, og der bliver rigtigt nusset og puslet om ham.
4.8.15. Nobbe skulle også motioneres lidt, og denne gang var det Frejas tur til at komme op på ham.
2.8.15. Så startede vores ferie og vi lagde ud med middag og overnatning på Lodskroen ved Bisserup Havn. En skøn lille perle i det sydsjællandske. Vejret var dog ikke helt i top.
3.8.15. Dagen efter var vejret bedre, og vi rundede Karrebæksminde. Her er bl.a. en rigtig god fiskeforretning, hvor vi købte lækkerier til aftensmaden, som blev umådelig lækker.
22.7.15. Det kølige og ustadige sommervejr har ikke været til hverken grillmad eller havehygge med en god bog. Til gengæld har det været perfekt til havearbejde, så der er tyndet kraftigt ud i træer, buske og planter.
22.7.15. Det har pyntet gevaldigt, men der er meget mere at tage fat på derude. Forhåbentlig kommer der godt vejr i den kommende ferie, så der også bliver mulighed for afslapning på terrassen med en god bog.
11.7.15. De 2 sommerbørn fejrede fødselsdag sammen inden de skulle af sted på ferie. Flicka fyldte 6 og Storm blev hele 9 år. Festlig dag med boller, lagkager og senere også aftensmad.
11.7.15. Der var et bjerg af gaver, bl.a. denne oppustelige kæmpebold, der slet ikke kunne komme ud ad døren.
11.7.15. Trods ferietid mødte hele den nærmeste familie op i festligt humør.