Efter en lang grå og våd vinter trængte vi gevaldigt til sol og varme, og derfor gik turen i starten af marts til Gran Canaria. Vi blev ikke skuffet for vejret var skønt hele ugen, og vi kunne være ude det meste af tiden og suge sol og varme til os.

Vi var på Gran Canaria i 2010 og boede godt, men alligevel valgte vi at bo et andet sted denne gang, og vi endte i en skøn hotellejlighed med en vestvendt altan, hvorfra der var den skønneste udsigt og aftensol. Det var bare fuldstændig perfekt, og det blev til mange timer på den dejlige altan.

En af dagene var afsat til Palmitos Park, så vi tog en tur "på landet", og kørte lidt nordpå ad små og snoede veje ind i kløften, hvor Palmitos ligger.

Indgangen afslører intet om den dejlige park, som har masser at byde på. I det kuperede terræn snoer små stier sig op og ned mellem træer og blomster, der er små søer og vandfald, og overalt er der bænke. Mellem træerne er massevis af bure med mange forskellige dyr. Her er også et stort og flot akvarium, sommerfuglehus, orkidehus og terrarium.

Endelig er der også et stort flot delfinarium.

Palmitos Park byder på hele 3 fugleshows og et delfinshow, og det lykkedes os at få set dem alle. Vi var især imponerede over de 4 meget dygtige delfiner.

Det var en meget varm dag, og ved flere af showene sad vi i bagende sol, men heldigvis var der også både restauranter og cafeer, så der var råd for sult og tørst.

En af dagene kørte vi til de helt store turistområder langs sydkysten, hvor vi ville gå en tur på strandpromenaden. Det var dog helt umuligt at finde en parkeringsplads, så vi endte i udkanten ved Meloneras. Her var nu også en strandpromenade med butikker og restauranter og også et mindre butikscenter.

Vi spiste på en italiensk restaurant og lasagnen smagte rigtig godt.

Vi tog en tur til "hovedstaden" Las Palmas, hvor vi tog byen rundt med en hop-af-og-på-bus. Las Palmas er en speciel by, der mod øst domineres af en stor havn og mod vest har en lang smal strand. Byen er en blanding af nyt og gammelt, og egentlig ikke specielt køn.

Vi hoppede af bussen for at se Colombus-museet, som er lidt pudsigt, fordi man faktisk ikke ved, om Colombus nogensinde var på Gran Canaria. I museet var bl.a. en kopi af Colombus's kahyt på skibet Santa Maria.

Det blev også til en tur gennem byens store handelsgade, hvor vi kunne nikke genkendende til mange af de store kædebutikker, som man ser i alle storbyer, men der var nu også butikker, som vi ikke kendte.

Og så fik vi kaffe med rigtig lækre pandekager.....

Fra tidlig morgen til sen eftermiddag sejlede disse både forbi hotellet. Vi tog også en tur med en af bådene, som sejlede fra havnen i Arguineguin et par km væk. Båden sejlede langs kysten til Morgan og lagde til et par steder undervejs, bl.a. i den hvide by Puerto Rico.

Vi sejlede forbi nogle ret spektakulære bygninggskomplekser, der nærmest var bygget ind i klipperne, men der var også strækninger med ren Gran Canaria natur.

Vi hoppede af i Morgan, som er en utroligt charmerende lille havneby domineret af 2-etagers bygninger i kolonistil. Underetagen rummer restauranter og butikker, mens overetagen er boliger. I Morgan er der masser af blomster og masser af turister, men alligevel en meget hyggelig atmosfære.

Efter et par timer i skønne Morgan sejlede vi tilbage til Arguinegiun. Vi passerede også Amadores stranden og hotellet, hvor vi boede, da vi første gang var på Gran Canaria i 2010.

Så tog vi en afstikker til det vilde vesten og besøgte Sioux City. Westernbyen blev opført i 1975, hvor den dannede kulisse for en spagettiwestern. I dag er Sioux City en oplevelsespark med forskellige shows.

Byen har alt, hvad man forbinder med en westernby; her er bl.a. bank, saloon, fængsel, kirke og smedie.

Vi overværede flere shows med slagsmål og bankrøveri, det var ganske underholdende.

Vores hotel lå i udkanten af Arguineguin, som har sydkystens fiskerihavn. Vi havde lejet bil i lufthavnen og det var ikke helt nemt for os at finde hotellet, der var svært at se fra hovedvejen. En lille sidevej førte ned til hotellet, og kun toppen kunne ses fra hovedvejen.

Fra den lille sidevej gik vi direkte ind i etagen, hvor vores lejlighed lå, men på vandsiden befandt vi os på 8. etage - det var ret specielt, men skyldtes at hotellet var bygget på stranden direkte op mod klipperne.

Udsigten var bare super - også fra hotellets store tagterrasse, hvor vi dagligt fik en ekstra kop morgenkaffe i dejligt solskin.

Hotellet havde et stort pool-område og selvfølgelig også en pool-bar. Restauranten lå øverst oppe, indendørs men med den samme flotte udsigt.

Tæt ved hotellet var en lille strand, hvor der dagligt var mange gæster.

Vi havde flot vejr hele ugen med temperaturer på over 20 grader i dagtimerne. Det var lige, hvad vi havde drømt om, så vi nød det i fulde drag.

Tæt på hotellet var der 2 supermarkeder og adskillige restauranter, bl.a. en dansk. Den besøgte vi dog ikke, men vi prøvede flere af de andre. Der var rigtig mange nordmænd, men også andre nationaliteter var repræsenteret i området.

Det store kompleks, som dominerede udsigten hedder Anfi del Mar, og er opført af en norsk ingeniør, så måske er der en speciel norsk tilknytning til området.

Vi var på Grand Canaria 28.2. - 7.3.2015. Vi rejste med Spies og boede på hotel Servatur Green Beach i Arguineguin.